Monday, December 08, 2008

Et eventyr fra Midt-Java, Indonesia

En dag fikk jeg en hjemmelekse på norskkurset om å skrive et eventyr hjemmefra. Jeg synes at den oppgaven var veldig gøy. Da skrev jeg om et eventyr fra Midt-Java. Jeg har alltid likt dette eventyret siden jeg var liten. Jeg husker godt at mora mi fortalte dette eventyret før jeg sov. Det er ganske mange versjoner av denne historien, men jeg tok bare en av dem. Vær så god

Den Gyldne Agurken


Det var en gang et bondepar som bodde ved skogen. De var glad i hverandre. Men dessverre, de hadde ikke barn. Hver dag ba de Gud om å få et barn.

En dag gikk en kjempe gjennom huset deres. Han hørte hva de ba om. Den kjempen gav dem et agurkfrø. ”Plant dette, da får dere ei datter,” sa kjempen. ”Tusen takk kjempen,” sa paret. ”Men på en betingelse, når hun fyller 17 år, må dere gi henne til meg, ” skrek kjempen. Siden paret hadde desperat lyst til å ha et barn, sa de ja med en gang uten å tenke tydelig først.

Da plantet paret agurkfrøet. Hver dag tok de seg av den voksende planten så nøye. En måned senere vokste en gylden agurk fra planten. Den gylden agurken ble tyngre og større hver dag. Da agurken var moden, tok de den. De skar agurken så nøye. Etterpå var de så kjempeoverrasket fordi de så en vakker jentebaby. De var så glade. De gav babyen navnet, Gyldne Agurk.

(bildet)

År etter år vokste Gyldne Agurk til å bli ei vakker jente. Foreldrene hennes var veldig stolte av henne. Men lykken deres ble forvandlet til frykt da hennes syttende bursdag kom. De husket at kjempen skulle komme for å ta henne tilbake.

Da kjempen kom dit, fortalte faren at hun lekte sammen med andre. Da bad faren kjempen om å vente. Mens kjempen ventet utenfor huset, sa faren til Gyldne Agurk: ”Ta den, jenta mi”. Og han gav henne en liten pose. ”Den vil hjelpe deg mot kjempen. Nå løp så raskt som du kan.,” sa faren. Da rømte Gyldne Agurk.

Kjempen ventet og ventet. Til slutt spurte han dem hvor Gyldne Agurk var. Kjempen ble utålmodig. Han visste liksom at foreldrene hennes ikke fortalte sannheten. Da ble han så sint. Han ødela huset deres og lette etter Gyldne Agurk.

Kjempen så at Gyldne Agurk sprang inn i skogen. Da løp han dit også. Han kom nærmere og nærmere. Gyldne Agurk var så redd og hun tok en håndfull av salt fra posen. Hun spredt ut saltet bak seg. Da plutselig dukket det opp et stort hav mellom dem. Kjempen måtte svømme for å komme etter henne.

Gyldne Agurk løp og løp men kjempen fanget hennes nesten. Så tok hun chili fra posen og kastet den på ham. Og da plutselig chilien ble et stort tre med mange torner som var skarpe som kniver.

(bildet)

Men kjempen var så skikkelig sterk. Så igjen sprang han mot henne. Da tok Gyldne Agurk den tredje magiske tingen fra posen. Det var et agurkfrø. Hun kastet frøet og plutselig ble frøet et bredt agurkjorde. Siden kjempen var så sliten og sulten, spiste han agurkene. Han spiste mange av agurkene og han visste ikke at agurkene var giftige. Så døde han på grunn av giften.

Gyldne Agurk var svært lettet. Hun var trygg. Etterpå gikk hun hjem for å se foreldrene sine. Foreldrene hennes var så glad for at hun var trygg og kjempen døde. ”Tusen takk Gud, Du har hjulpet dattera vår, ”sa de. Da bodde de tre fortsatt sammen uten frykt igjen.

Labels:

--------------------oOo--------------------

9 Comments:

Blogger Geir Helge Kiplesund said...

Dette var et fint eventyr :)

10:14 PM  
Blogger Benedicta said...

heisann,takk for det :)

2:21 PM  
Blogger Metten said...

Hei Benedicta !

Kjempe fint eventyr. Det minner litt om Tommeliten. Skal ta med meg eventyrbok en dag, så kan du få lese det :)

10:26 PM  
Blogger Metten said...

Hei Benedicta !

Kjempe fint eventyr. Det minner litt om Tommeliten. Jeg skal ta med meg en eventyrbok en dag, så kan du få lese :)
Mette

10:27 PM  
Blogger Benedicta said...

Hei Mette!

takk for at leste det ;)

ååh,du har ei eventyrbok?? la meg få låne den ;)

klem fra meg

8:10 PM  
Blogger Natalia Elok Mjøsund said...

Oi oi!!! Så bra!! du skriver så veldig bra!!! jeg er imponert

11:42 PM  
Blogger Benedicta said...

hei Elok, tusen takk :) jeg lærer fremdeles :)

8:17 PM  
Blogger Dhy said...

Voila !
Piye mocone yoo....mbleguduk mbleguduk... :D

4:58 PM  
Blogger Benedicta said...

hi Dhy :) hehehe postingan ini cukup norsk sekali jadi bacanya jeg leser et eventyr hehehehe :) :)

12:21 PM  

Post a Comment

<< Home