Sunday, June 10, 2007

Dugnad

I forrige uke, for tre dager siden, begynte vi med kapittel 9 som heter ”Et Nytt Liv”. Det var noe interessant i kapittelet. Jeg leste et nytt ord som heter ”dugnad”. Først forsto jeg ikke…hva betyr det? Jeg sjekket i den andre boka for å lete etter meningen. Det sier på engelsk ”an activity where a group of people volunteer to spend a day working”. Hmmmp…da forsto jeg men jeg var ikke 100% sikker . Deretter leste jeg hele artikkelen, de skrev mer om dugnad…..aha! nå forstår jeg helt, sier jeg.

Da tenkte jeg på samme aktivitet med dugnad i Indonesia. Ja, vi har også den samme aktiviteten, det heter ”kerja bakti”.

Læreren min spurte andre studenter om de også har dugnad i deres land. Ingen fra Italia, Tyskland, Spania, Filippinene, Litauen og Thailand var kjent med fenomenet.

Jeg husket når vi hadde kerja bakti i mitt nabolag, det var en veldig hyggelig aktivitet. Alle jobbet sammen for å gjøre det pent utenfor. Noen klipte plenen, noen malte, noen stelte plantene, noen plantet blomster, noen laget flagg, og noen laget mat og drikke. Vi pratet med hver andre og så lo vi mye.

Vanligvis hadde vi kerja bakti før vår frihetsdag den 17 August. Det var alltid fest overalt. Kanskje på samme måte som i Norge før 17 Mai.


ps: hei kjære, ett tusen milliader takk for din hjelp å sjekke før.

Labels:

--------------------oOo--------------------

5 Comments:

Blogger Dhy said...

Ditunggu terjemahannya :)

4:12 PM  
Blogger Benedicta said...

hihihi...itu mah cerita tentang kerja bakti. Ternyata di Norway sini juga punya kerja bakti cuman namanya: Dugnad.

6:14 PM  
Blogger Rizal Rismanto said...

wah dah lancar nih norsk nya ...

5:11 PM  
Blogger Rizal Rismanto said...

wah dah lancar nih norsk nya ...

5:12 PM  
Blogger Benedicta said...

hei Rizal...apa kabar di Stavanger ;)

7:59 PM  

Post a Comment

<< Home